Seba |
************ |
|
|
Dołączył: 05 Mar 2007 |
Posty: 45 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: Kłodzko |
|
|
|
|
|
|
Pierwszy okres docierania motocykla do przebiegu 500 km.
W okresie tym należy eksploatować motocykl ostrożnie, nie przeciążać i nie przegrzewać silnika, jeździć bez pasażera i bez bagażu, raczej w terenie równinnym.
Pamiętać należy, że również szkodliwa jest jazda ze zbyt małymi szybkościami i zbyt małymi otwarciami przepustnicy mieszanki, ponieważ w chwili zamknięcia przepustnicy dopływ mieszanki paliwowej jest przerywany,
co jest równoznaczne z minimalnym smarowaniem silnika.
Niedopuszczalne jest jednak, szczególnie w pierwszym okresie docierania, używanie pełnego otwarcia przepustnicy. Technika jazdy w okresie docierania
polega więc na utrzymywaniu zmiennych obrotów silnika (i szybkości jazdy)
na poszczególnych biegach, z bardzo krótkimi chwilowymi przymknięciami "gazu" (co kilka km) z jednoczesnym przestrzeganiem następujących zakresów szybkości:
na I biegu - od 10 do 25 km/h
na II biegu - od 20 do 38 km/h
na III biegu - od 35 do 55 km/h
na IV biegu - od 45 do 70 km/h
Należy unikać gwałtownego przyśpieszania pojazdu, rączkę "gazu" trzeba pokręcać wolno i płynnie.
Ponieważ przy docieraniu korzystne jest stosowanie zmiennych obciążeń silnika, zalecana jest eksploatacja w pierwszym okresie w warunkach ruchu miejskiego.
W celu polepszenia "wewnętrznego chłodzenia" silnika można w czasie jazdy co kilkanaście km stosować chwilowe przymknięcia (o około 1/4 skoku) dźwigni regulatora powietrza kierownicy.
Po przejechaniu 500 km pierwszy okres docierania można uznać za zakończony. Motocykl trzeba wtedy poddać przeglądowi, dociągnąć poluzowane śruby, wkręty i nakrętki, zmienić olej w skrzyni biegów, wyregulować luzy sprzęgła, hamulce napięcie łańcucha.
Drugi okres docierania - do przebiegu 1500 km. W tym okresie system jazdy stosować podobny jak w pierwszym, ale można stopniowo zwiększać szybkość na poszczególnych biegach do:
I - 25 km/h
II - 45 km/h
III - 60 km/h
IV - 75 km/h
W miarę zbliżania się przebiegu motocykla do 1500 km można stopniowo zwiększać czasy jazdy przy większych otwarciach przepustnicy i z większymi szybkościami. Po przejechaniu 1500 km docieranie jest w zasadzie zakończone.
Wolno teraz na krótkie okresy wykorzystywać pełne otwarcie przepustnicy mieszanki (pełna szybkość motocykla), stosować jako paliwo mieszankę etyliny LO94 i oleju Mixol S w stosunku 30:1, jednakże dopiero po przejechaniu 500-1000 km prawidłowo przeprowadzonego dalszego docierania, można wykorzystać maksymalne osiągi motocykla.
Ogólnie biorąc w czasie docierania należy przestrzegać następujących zaleceń:
- Unikać zbędnego przegrzewania silnika w trudnych warunkach drogowych (wzniesienia, teren piaszczysty), a zwłaszcza jego pracy na biegu "luzem"
- W czasie pokonywania wzniesień, otwarcie przepustnicy mieszanki nie może być większe niż 2/3 pełnego.
- Wcześniej przełączać biegi, szczególnie podczas redukcji, aby uniknąć jazdy przy zbyt wolnych lub zbyt wysokich obrotach silnika. Silnik powinien pracować lekko, równomiernie i względnie cicho.
- Na początku docierania, szczególnie podczas chłodów, unikać eksploatacji pojazdy na zbyt krótkich odcinkach (doprowadza to do nadmiernego przechłodzenia silnika).
- Starannie wykonywać wszystkie przewidziane czynności obsługowe.
- Stosować jako mieszankę benzyny o liczbie oktanowej LO94 z olejem Mixol S (lub równorzędnym) w stosunku 20:1.
- Dbać o czystość zewnętrznych powierzchni silnika (zwłaszcza żeber chłodzących głowicy, cylindra i obudów). Po okresie docierania zaleca się nie przekraczać podanych poniżej (na poszczególnych biegach) prędkości jazdy:
I bieg - max 32 km/h
II bieg - max 52 km/h
III bieg - max 70 km/h
IV bieg - bez ograniczeń |
|